ENERGIA MAGAZIN
Hogyan segítsük gyermekünket a koncentrálásban?
Sok gyermek küzd összpontosítási és koncentrációs nehézségekkel. Mivel a gyermekek tele vannak energiával, minden érdekli őket, és a figyelmük könnyen elterelődik. Az is nehezükre esik, hogy hosszabb ideig összpontosítsanak. Unalmasnak találják, ha sokáig figyelniük kell, különösen, ha helyette ezer más dolgot is csinálhatnának. Így egyáltalán nem szokatlan, ha a gyermeknek koncentrációs nehézségei akadnak, és nem jelenti azt, hogy gond lenne vele. Ha azonban aggódunk amiatt, hogy ez túl sokszor fordul elő, érdemes átgondolni az okokat, és azt is, hogy hogyan segíthetünk.
Sokáig összpontosítani nem könnyű. Lehet, hogy noha a gyermek igyekszik koncentrálni, egyszerűen nem megy neki. Ez nem azt jelenti, hogy nem intelligens, vagy hogy lusta lenne. Az érdeklődés hiányára sem utal.
Mi lehet tehát az oka az összpontosítás hiányának?
Bármi legyen is az ok, különféle módszerek segítségével segíthetünk gyermekünknek az összpontosításban. Mivel minden gyermek más, egyéni megközelítésre van szükség. Lehetnek olyan szokásai, amelyeken változtatni kell. Emellett olyan környezetre van szüksége, amelyben kibontakoztathatja a képességeit. A legjobb megoldás az, ha először is megfigyeljük a gyermeket, jegyzeteket készítünk a viselkedésével kapcsolatban, majd pedig közös napirendet alakítunk ki.
Ha azt akarjuk, hogy a gyermek képes legyen hosszabb ideig koncentrálni, először is távolítsunk el minden olyan kütyüt, amely elvonhatja a figyelmét. Kapcsoljuk ki a tévét és a rádiót, és ügyeljünk arra, hogy ne legyen mobiltelefon vagy táblagép a keze ügyében. Legyen kéznél az összes tanszer, hogy ne kelljen érte menni. Kisebb gyermek tanuljon a konyhaasztalnál, ahol szemmel tarthatjuk és segíthetünk neki. A nagyobb gyermek a saját is szobájában tanulhat.
Az egészséges táplálkozás összefüggésbe hozható azzal, hogy a gyermekek mennyire jól képesek kognitív feladatokat megoldani. Utóbbihoz számos különböző étel járulhat hozzá.1,2 Például az olajos halak, így például a lazac, a tonhal vagy a makréla sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, ami növeli a szellemi teljesítményt, valamint segít a normál agyműködés és látás fenntartásában.3
Fontos, hogy a gyermek tudja, mikor mi történik, így előre „beprogramozhatja” az agyát arra, hogy mikor lehet lazítani, és mikor kell összpontosítani. Például az iskolából hazajőve kaphat némi egészséges nasit, majd játszhat egy kicsit, és csak ezután üljön neki a házi feladatnak.
A túl sok lecke nyomasztóan hathat a gyermekre. Ezért ahelyett, hogy az egészet egyszerre csináltatnánk meg vele, osszuk fel könnyebben kezelhető részfeladatokra. Például ahelyett, hogy az egész fejezetet egyben olvasná el, oldalanként is haladhat, köztük rövid szünetet tartva. Minden oldal elolvasása sikerélménnyel tölti el, ami pedig további tanulásra ösztönözheti. A gyermekek legfeljebb 15-20 percig képesek összpontosítani; ezután csökken a koncentrációs képességük. A szünetekben hagyjuk, hogy valami egészen mást (például testmozgást) végezzen. A testmozgás és a szellemi munka vegyítése rendkívül eredményes lehet, és segítheti a gyermeket abban, hogy a következő feladatra figyeljen.
Mivel minden gyermek más, a gyermekünk számára ideális tanulási módszer megállapítása révén fejleszthetjük a koncentrációs készségét. Egyes gyermekek látás, mások hallás, megint mások gyakorlat vagy érintés útján tanulnak könnyebben. Fontos felismerni, hogy gyermekünk melyik kategóriába tartozik. Ha azt akarjuk, hogy a gyermek jobban megértse és feldolgozza az információkat, válasszuk a számára legmegfelelőbb módszert. A cél az, hogy a megszerzett tudás hosszú távon megmaradjon.
A gyermekek sokat tanulnak egy-egy játékból, tehát érdemes az agyukat is játékosan tornáztatni. Egyes játékok gondolkodást, tervezést és emlékezőkészséget igényelnek, mint például a keresztrejtvény és a puzzle.
Nem dől össze a világ, ha a gyermek folyton izeg-mozog, és nehezen képes hosszabb ideig összpontosítani. Ne essünk kétségbe: végső soron csak egy energiával és kíváncsisággal teli gyermekről van szó. Léteznek módszerek arra, hogy segítsünk neki huzamosabb ideig koncentrálni. Ehhez meg kell ismerni az igényeit, meg kell teremteni a megfelelő környezetet, valamint a kiegyensúlyozott, tápláló étrend révén biztosítani kell számára az elegendő vitamin- és ásványianyagbevitelt. Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke egészségben és boldogságban nőne fel.
1 Kim, J. Y., & Kang, S. W. (2017). Relationships between Dietary Intake and Cognitive Function in Healthy Korean Children and Adolescents. Journal of Lifestyle Medicine, 7(1), 10–17. doi: 10.15280/jlm.2017.7.1.10
2 Haapala, E. A., Eloranta, A.-M., Venäläinen, T., Schwab, U., Lindi, V., & Lakka, T. A. (2015). Associations of diet quality with cognition in children – the Physical Activity and Nutrition in Children Study. British Journal of Nutrition, 114(7), 1080–1087. doi: 10.1017/s0007114515001634
3 Weiser, M., Butt, C., & Mohajeri, M. (2016). Docosahexaenoic Acid and Cognition throughout the Lifespan. Nutrients, 8(2), 99. doi: 10.3390/nu8020099